Laatst bewerkt: 22/11/2024

Wat is SEO?

Dorin Bouwman
In dit artikel
Ook interessant

Adverteren op Marktplaats: Alles wat je moet weten om succes te behalen

Marktplaats is al jarenlang dé plek waar Nederlanders zoeken naar koopjes, diensten en producten. Met miljoenen gebruikers per maand is het een platform waar je bijna alles kunt verkopen, van auto’s tot meubels en van kleding tot diensten. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw advertenties opvallen tussen al die concurrentie? En wat kost adverteren […]

Wat jij moet leren van roddelblaadjes. Zo schrijf je onweerstaanbare titels voor je website

Roddelbladen zoals Privé, Story en andere tabloids hebben een geheim wapen: onweerstaanbare titels. Ze weten precies hoe ze de aandacht van winkelende mensen kunnen grijpen en nieuwsgierigheid moeten opwekken. Geen wonder dat ze al jaren de schappen domineren.  In het boek Sell Like Crazy legt Sabri Suby uit hoe cruciaal het is om titels te maken die direct de aandacht […]
97e60faf-eae7-4611-be99-f6b501a2d48e

Nieuwe Google Ads regels voor datingsites, loop jij straks een blauwtje?

Google gooit de spelregels om! Vanaf 4 maart 2025 gelden er nieuwe, keiharde eisen voor dating- en companionship-advertenties. Alleen wie z’n zaakjes écht op orde heeft en door Google gecertificeerd is, mag nog meedoen. Geen certificaat? Geen zichtbaarheid. Zo simpel is het. Lees hier hoe jij ervoor zorgt dat jouw campagnes niet alleen door de keuring komen, […]
DALL·E 2024-12-14 13.53.00 – A visually appealing header image for an article about dating and companionship ads under new Google Ads regulations. The image should feature a thema

Stop met de held Spelen: Word de gids die klanten nodig hebben

Bij Rimbu geloven we dat elk succesvol merk een goed verhaal nodig heeft. Maar niet zomaar een verhaal. Veel bedrijven maken de fout zichzelf als de held van het verhaal neer te zetten. En dat is absoluut niet de bedoeling. Want hoe geweldig jouw product of dienst ook is, de klant wil zich niet in […]
stop-met-de-held-spelen-rimbu

Google’s December 2024 Core Update: Wat je moet weten

Google doet het weer. Nog geen maand na de November core update gooit de zoekgigant een nieuwe knuppel in het SEO-hoenderhok: de December 2024 core update. Deze update wordt uitgerold en duurt naar verwachting twee weken. Wat betekent dit voor jouw website? Wat is de December core update? Op platform X (voorheen Twitter) liet Google weten […]
Screenshot 2024-12-14 at 13.11.25

SEO bureau

Om hoger in Google te komen met je bedrijf heb je een goed doordachte strategie nodig. Dit proces van hoger in Google komen noemen we ‘zoekmachine optimalisatie’. Zoekmachineoptimalisatie wordt in het Engels vaak afgekort als SEO(Search Engine Optimisation). SEO is een vak apart en het is dan ook niet gek dat er veel SEO bedrijven te vinden zijn. Om aan te geven hoe belangrijk het is om hoog in Google te staan hieronder wat gegevens;

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Dat is dan weer een Engelse vertaling van het Nederlandse zoekmachine-optimalisatie. SEO omvat een enorme hoeveelheid taken om websites (beter) vindbaar te maken in zoekmachines zoals Google en Bing. Bezoekers die via SEO op je website komen worden aangemerkt als 'organische' bezoekers. Dit zijn dus websitebezoekers die zelf op zoek zijn gegaan naar informatie die jij aanbiedt op je website. 

SEO heeft soms een omstreden imago. Google wil namelijk voorkomen dat mensen op jouw website belanden die daar eigenlijk helemaal niet moeten zijn. Als zoekmachine is het voor Google belangrijk dat ze de bezoeker zo relevant mogelijke informatie tonen, anders bestaat er een kans dat deze overstapt naar een andere zoekmachine. Het leveren van zo accuraat mogelijke zoekresultaten is daarom de core-business van Google (als zoekmachine!).

Vroeger konden zoekmachine-experts trucjes toepassen om ervoor te zorgen dat een website bovenaan de resultaten in Google verscheen. Je kon bijvoorbeeld text in dezelfde kleur als je achtergrond plaatsen om zo aan 'keyword-stuffing' te doen. Als je dan 500 keer het keyword waarop je gevonden wilde worden in de tekst plaatste werd je daar snel op gevonden. Ook beloonde Google domeinnamen met het zoekwoord in de URL bijna altijd met een eerste plek voor dat zoekwoord. Hierdoor kon je zeer snel en makkelijk ranken op keywords, je hoefde tenslotte alleen de domeinnaam maar te registreren. 

Tegenwoordig is SEO een stuk gecompliceerder. Google maakt gebruik van meer dan 500 verschillende ranking-factoren. Hoewel er zo nu en dan wat informatie lekt over hoe het algoritme van Google precies werkt, houdt Google de belangrijkste metrics goed geheim. Dit doet Google om te voorkomen dat je met trucjes zoals hierboven beschreven kunt ranken met een website die niet relevant is voor de bezoeker. Nu vraag jij je waarschijnlijk af hoe je tóch kunt ranken met je website als dit allemaal zo geheimzinnig werkt. 

De 5 pijlers van SEO

Om je website goed te laten scoren in zoekmachines is veel werk en tijd nodig. Er zijn op het moment van schrijven meer dan 1,7 miljard websites en dit worden er elke dag meer. Ongeveer 7 miljoen daarvan zijn websites met het bekende .nl domein. Je begrijpt dat jouw website als een huis moet staan om eruit te springen in deze enorme wildgroei aan websites. Het is aan Google om in deze enorme berg aan websites te bepalen welke website geschikt is voor de zoekterm van de gebruiker. Google hanteert hiervoor een enorm ingewikkeld algoritme. Hoewel we niet precies weten wat elke ranking factor precies inhoudt weten we wel dat ze onder te verdelen zijn in 5 pijlers; 

  1. Technische SEO